Pärgröt med fläsk

2013-09-05 | 12:20:00
En av mina absoluta favoriträtter som jag haft sedan jag varit liten är "pärgröt med fläsk". 
Mormor har alltid lagat det till oss barnbarn och det är en stor tradition i just Järvsö, Hälsingland (där vi kommer ifrån) att äta pärgröt. En riktig nostalgi-rätt med andra ord!
Men jag tycker att ni skall testa! Det är underbart gott och superenkelt!
 
Du behöver:
Salt
20 st mandelpotatisar
1,5 l röd mjölk (fetaste mjölken)
Rimmat sidfläsk
4-5 msk vetemjöl
 
Gör såhär:
Koka upp mandelpotatisen och skala den sedan. Därefter mosar/klämmer du potatisen och rör ner i den varma upphettade mjölken. Var noga med att röra om!
 
När "gröten" börjat puttra skall du röra ner vetemjölet. Därefter saltar du (tag minst 3 tsk, annars får gröten inte den rätta smaken). Konsistensen skall vara tunnflytande - som gröt, och inte som mos!
 
Till detta steker du rimmat sidfläsk. Ringla gärna över lite av stekfettet på gröten innan servering! 
 
Mums
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0