svar på tal - balsammetoden

2012-10-23 | 22:57:00
Anonym Om: green smoothie
använder du balsammetoden? kan du isf berätta lite om de? :)
Svar:
Ja det gör jag, och har gjort i över ett halvår nu faktiskt! :) Jag blev inspirerad att använda balsammetoden från Celilias blogg samt från min frisör Camilla som tyckte det skulle passa min hårtyp.
När man tvättar håret med endast balsam blir det inte superfett som många tror, visst den första gången kanske håret reagerar lite annorlunda på det, men mitt vänjde (stavning) sig supersnabbt. Håret blir precis lika rent som när man tvättar med shampoo, förutsatt att man undviker att använda hårprodukter som hårspray, silkesspray, oljedroppar osv. Sådanna hårprodukter innehåller nämligen mineraloljor och silikoner som endast går att tvätta bort med sulfater, som finns i shampoo.
Jag använder balsam från tresemmé eftersom de inte innehåller siliconer, då köper jag de stora tuberna eftersom jag har relativt långt hår och behöver rikligt med balsam. "Shamponerar" in detta balsam i hela håret och noggrant i hårbotten, sedan sköljer jag noga ur det. Därefter använder jag ett annat balsam (gärna för färgat hår eftersom det innehåller mer vårdande ämnen) eller inpackning och masserar in i längderna. Låter det sitta några minuter och sedan sköljer jag ur. När jag sedan handdukstorkat mitt hår brukar jag klicka ut en balsamklick stor som en tio-krona i handen och massera in i topparna, sedan låter jag det självtorka. Funkar superbra!
 
Innan jag började med denna metod tappade jag rätt mycket hår efter jag duschat, men nu tappar jag knappt någonting! Sedan har det växt bättre och snabbare än tidigare, och är mindre "flygigt" och ruffsigt!
 
Hoppas detta besvarade din fråga hihi :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0